З раннього віку дітей ваблять «екрани» — телебачення, ігрові приставки, комп’ютери, планшети і смартфони з роками неминуче займатимуть дедалі більше часу в їхньому дозвіллі. І що більше дитина тягнеться до нових технологій, то частіше дорослі замислюються, чи давати їй у руки ґаджет.
У деяких родинах дорослі забороняють дитині взаємодіяти з будь-якими ґаджетами. Інші ж, навпаки, всіляко підтримують інтерес дитини до комп’ютерних ігор і не обмежують час взаємодії з екраном. Фахівці переконують, що жодний з цих варіантів не матиме користі для дитини. Натомість необхідно навчати дітей правильно використовувати ґаджети, аби не потрапити в залежність від них.
Зважуйте переваги та ризики
Переваги:
- Комп’ютерні ігри здебільшого розвивають пізнавальні психічні процеси, швидкість реакції, дрібну моторику рук тощо. Зокрема, психологи рекомендують грати в розвивальні ігри, що тренують логічне та абстрактне мислення дітей. Адже в таких іграх дитині постійно доводиться розв’язувати різні складні завдання й виявляти кмітливість, щоб пройти черговий рівень.
- Також корисні ігри, в яких потрібно відшукати заховані предмети. Вони тренують уважність, посидючість, креативне мислення.
Ризики:
- Водночас комп’ютерні ігри, у які грають дошкільники, здатні сформувати стійку психологічну залежність, призвести до дезадаптації та порушень у психіці дитини. Відбувається глибокий і тотальний процес входження дитини в гру, спостерігається психологічне злиття з комп’ютером. За якийсь час дитина втрачає зв’язок з реальним життям та поринає у віртуальний світ, де отримує гострі, яскраві враження.
- Не можна також відкидати небезпеку комп’ютерних ігор через певні сцени насильства, адже вони можуть травмувати дитячу психіку. Крім того, комп’ютерні ігри в жанрі файтингу — де герої б’ються чи використовують зброю — можуть спричиняти сплески дитячої агресії в реальному житті.
Контролюйте взаємодію дитини з ґаджетом
Якщо не зловживати іграми з ґаджетами, то можна не лише уникнути шкідливого впливу на дитину, а й отримати від них певну користь.
Перш за все пам’ятайте, що час ігор з ґаджетами для дитини слід лімітувати. Діти швидко втомлюються від контакту з екраном, адже він вимагає значного зосередження уваги. Тому встановлюйте часові обмеження для комп’ютерної гри відповідно до віку дитини. Заздалегідь повідомляйте дитині про те, що гру потрібно буде припинити. Покажіть, як зберегти незавершену гру, щоб можна було продовжити наступного разу з цього місця. Поясніть дитині доступно й переконливо, навіщо потрібні такі обмеження.
Діалог дорослого з дитиною — основа цифрової освіти дошкільників. Перш ніж ознайомити дитину із ґаджетом, обговоріть і встановіть для неї реалістичні правила, які потрібно неухильно виконувати й не змінювати. Нехай ці правила стануть головною умовою доступу до ґаджета.
Не карайте дитину забороною грати в комп’ютерні ігри, і не заохочуйте її можливістю збільшити час таких ігор. Обидва ці підходи до виховання можуть спричинити некеровані емоційні реакції дитини, з якими буде складно впоратися.
Поєднуйте комп’ютерні ігри з іншими видами діяльності дитини. Адже щоб опанувати базові життєві навички, дитині потрібно грати в рухливі ігри, слухати музику, танцювати, малювати, ліпити тощо. До того ж навіть найцікавіші та найкорисніші комп’ютерні ігри не замінять дитині прогулянок на свіжому повітрі, спілкування з однолітками, творчого розвитку та фізичних навантажень — усього того, що так необхідно їй для повноцінного розвитку.
Обирайте ігри відповідно до віку дитини
Ігрова комп’ютерна індустрія вже давно охопила різні вікові категорії. Сьогодні існує безліч комп’ютерних ігор для дітей різного віку й вибрати якісну гру буває складно. Тому, перш ніж запропонувати дитині гру, слід оцінити, чи відповідає зміст гри віку дитини.
Ранній вік
Комп’ютерні ігри та цифрові пристрої, призначені для дітей раннього віку, зазвичай стимулюють зорове розпізнавання персонажів і предметів. Орієнтовно в 1,5 роки малюку вдається встановити зв’язок між натисканням на екран та анімацією на ньому. Тому в більшості ігор для дітей цього віку потрібно натиснути на певне зображення.
Діти віком до двох років емоційно реагують на появу яскравих картинок на екрані та із задоволенням досліджують звуки в грі. Проте їх мало цікавлять голоси, що закликають співати або повторювати слова. Їм більше подобається видобувати певний звук, натискаючи на відповідні зображення.
Діти 2—3 років вже активніше реагують на інструкції в грі, однак для цього їм потрібна допомога дорослих. Аби дитина сприймала команди ігор на повторення, дорослий має доповнити чи пояснити почуте дитиною.
Американські вчені довели, що малюки ліпше запам’ятовують слова, які промовляють батьки, а не ті, що вони почули в грі. Ба більше, науковці зазначили, що ігри, які не супроводжує дорослий, не мають розвивального ефекту, а лише забавляють дитину певний час.
Дошкільний вік
Правильно підібрані комп’ютерні ігри сприяють розвитку в дитини мислення, уяви, пам’яті. Дітям дошкільного віку доцільно пропонувати різні за жанром ігри, наприклад:
навчальні ігри — допомагають дитині запам’ятати кольори, цифри, літери, назви тварин тощо;
- пригоди та квести — сприяють розвитку в дитини кмітливості, адже для того щоб пройти гру, необхідно розв’язати низку головоломок;
- ігри-стратегії — вчать дитину відповідальності за свої дії та формують уміння планувати їх наперед; розвивають уважність, здатність до аналізу, логічного мислення;
- ігри-симулятори — дають дитині змогу відчути себе капітаном корабля, пілотом, гонщиком тощо.
Дітям дошкільного віку пропонуйте як розважальні, так і навчальні ігри. Однак беріть до уваги, що навчальні ігри не забезпечують систематичного вивчення матеріалу. Тому можуть бути лише додатковим засобом навчання.
Отже, можемо впевнено сказати, що в дошкільному віці можна дозволяти грати дитині в комп’ютерні ігри. Але цей процес мають контролювати дорослі. Також ігри завжди мають відповідати віку дитини, а в пріоритеті має бути якість зображення та безпечність змісту.